-
1-لبونمارش، پاریس
-
2-برگدورف گودمن، نیویورک
-
3-شینسهگای، بوسان
-
4-فورتنام و میسون، لندن
-
5-ایسهتان، توکیو
-
6-لاریناسنته، میلان
-
7-گریدر، زوریخ
-
8-تسام، مسکو
-
9-کافهاوس دس وستنس، برلین
-
10- لیبرتی، لندن
-
11- گالریهای لافایت، پاریس
-
12- سَکز خیابان پنجم، نیویورک
-
13- هارودز، لندن
-
14- دهبیژِنکورف، آمستردام
-
15- ایلوم، کوپنهاگن
دیدنیترین مراکز تجاری جهان
اگر یک کارت اعتباری پلاتینوم (با سقف خرید بسیار بالا) در اختیار نداشته باشید، احتمالا هنگام مسافرت قصد خرید از فروشگاههای بزرگ کشور مقصد را نمیکنید. اما همین مراکز تجاری میتوانند فرصتهای خوبی برای آشنایی با سبکهای مختلف معماری، دیدن اجناس زیبا و گرانقیمت از پشت ویترین مغازهها (حتی اگر قصد خرید نداشته باشید)، آرامش یافتن در استخرهای آب گرم و تماشای مردم از کافهها فراهم کنند. در مرکز تجاری “لیبرتی” در لندن، دکوراسیون جذاب و پارچههای خاص استفاده شده در آن، علاقهمندان به هنر را مجذوب خود می کند. “ایسهتان” در توکیو خریداران گرسنه را به تالار بزرگ غذا در زیرزمیناش که انواع غذاهای لذیذ و گران قیمت دنیا در آن سرو می شوند، دعوت می کند. بالکن گالریهای “لافایِت” که در بام این مرکز تجاری واقع شده، منظرهی بسیار نفس گیری از پاریس ارائه میدهد.
چنین عواملی باعث میشوند که میلیونها مسافر جذب مراکز تجاری بزرگ شوند و ازاین شگفت زدگی لذت ببرند. حسی که “کیت زامبرنو” نویسندهی آمریکایی آن را اینطور توصیف میکند: «وقتی که در لندن زندگی میکردم، فکرم دائما مشغول مراکز تجاری مجلل و شکوه و عظمتشان بود.» او در یکی از مصاحبههایش میگوید: «زمان زیادی را در مسیر آکسفورد و تاتنهام با همراه شدن با مردم و تماشای آنها میگذراندم. فقط راه میرفتم و سعی میکردم گم شوم… سرم را بالا می گرفتم تا به نشانهای بالای مراکز تجاری “سلفریج” خیره شوم. پول جمع میکردم تا برای نوشیدن چای به کافهی بالای “لیبرتی” بروم و یک خوراکی کوچک از مجموعه رستورانهای واقع در “هارود” بخرم.»
در رمان “دختر سبز” که توسط زامبرنو نوشته شده، شخصیت اصلی داستان دختری به نام “روت” است؛ یک مهاجر آمریکایی جوان و بیتجربه که به لندن آمده و در یک مغازهی عطرفروشی در فروشگاهی به نام “هورید” کار میکند. این طور که پیداست علاقهی خاص نویسنده به مراکز تجاری مجلل -خصوصا لیبرتی- در طول داستان به خوبی نمایان شده است. برای شخصیت اصلی، لیبرتی مکان مهمی تلقی می شود که می تواند در آن از انواع چیزها و آدمهای زیبا لذت ببرد؛ یک دنیای کوچک پر از امکانات متفاوت که همچون نامش برای او نوعی آزادی به ارمغان میآورد. زمانی که دوستش برای او از مرکز تجاری یک دست لباس گران قیمت می خرد، او نگاهی به کارکنان مغازه که با دقت فراوان، لباس را در کاور سیاهی قرار می دادند تا بعد درون جعبه ی صورتی رنگ زیبایش بگذارند می اندازد و از مشاهده ی این صحنه غرق در لذت می شود.
1-لبونمارش، پاریس
این مرکز تجاری که مجموعهای بدیع از طراحیهای کلاسیک و مدرن است، در سال ۱۸۵۲ توسط “گوستاو ایفل” –معمار مشهور برج ایفل پاریس- ساخته شده و سقفی شیشهای و بسیار زیبا با طراحی سبک “آرتدِکو” دارد. پلههای برقی زیبا و خاص آن مشتریان و بازدیدکنندگان را بین ۴ طبقهی این مرکز جا به جا می کند؛ ۴ طبقهای که شامل فروشگاه های لوازم آرایش، مد و لباس، وسایل منزل و لوازم مربوط به کودکان میشوند. علاوه بر اینها، بخش غذای لبونمارش، اسنکهای بسیار خوشمزهای از کورسانت گرفته تا کاممبرت را عرضه میکند. تالار رستورانهای این مرکز تجاری بسیار مشهور است و لگرانده اپیسریه دپاریس ( Le Grande Épicerie de Paris) نام دارد.
2-برگدورف گودمن، نیویورک
این مرکز تجاری که در یکی از عمارتهای مجلل “وندربلیت” در تقاطع خیابان پنجم و پنجاهوهشت قرار دارد، احتمالا مشهورترین آدرس برای خرید در شهر نیویورک است. این ساختمان برجسته و مشهور که در مرکز شهر واقع شده، با دامنهی وسیعی از لباسهای زنانه از برندهای مختلف، پوشاک زیبا از جنس خز، جواهرات و لوازم زیبایی و کفشهایی از مارکهای مشهور، خریداران زیادی را به خود جلب میکند. یکی از زیباترین بخشهای برگدورف گودمن، تالار عروسی آن است که به سبک “آرتدکو” طراحی شده و لباسهای عروس زیبایی از طراحان مشهور مثل “ورا ونگ”، “جنی پکهم” و “اسکار دهلارنتا” را عرضه میکند. اگر وقت قبلی گرفته باشید، آرایشگاه “جان برت” در بالاترین طبقهی این مرکز تجاری نیز از جاذبههای اصلی آن به شمار میرود که منظرهی بسیار زیبایی از “سنترالپارک” نیویورک را به مشتریانش ارائه میدهد.
3-شینسهگای، بوسان
نام شینسهگای که مساحتی معادل ۲۹۳۹۰۴ متر مربع دارد، به عنوان بزرگترین مرکز تجاری جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. ۶۰ بوتیک که پوشاک برندهای معروفی مثل “لویی وتان” و “شنل” را عرضه میکنند، ۱۰ رستوران که از غذاهای چینی تا خوراکیهای ایتالیایی را سرو می کنند، میدان ورزشهای یخی، زمین گلف، محل آرامش و آبگرم، چندین سینما و یک باغ زیبا روی سقف که منظرهی کل شهر را به مشتریان ارائه می دهد، از جمله جاذبههای این مرکز تجاری هستند.
4-فورتنام و میسون، لندن
این مرکز تجاری که در حال حاضر یکی از معتبرترینهای لندن است، کار خود را از سال ۱۷۰۵ به عنوان یک مغازه در بازار “سنت جیمز” و با استفاده از یک انبار در خانهی “هیو میسون” آغاز کرد. اما این فقط شروع داستان جالب این مرکز تجاری معروف است. فورتنام و میسون مدعی ابداع غذای “تخممرغ اسکاتلندی” برای اولین بار در جهان و وارد کردن کنسرو لوبیای “هینز” برای اولین بار به بریتانیا می باشد. این فروشگاه برای زنانی که در جریان تظاهرات برای به دست آوردن حق رای، شیشههایش را شکسته بودند و بعد بازداشت شده بودند، سبد غذای معروف و خاص خود را به عنوان هدیه فرستاد. این سبدها که پیشتر “چارلز دیکنز” هم درمورد آنها نوشته بود، تا به امروز همچنان محبوبیت خود را حفظ کردهاند. قسمت خوراکیهای فورتنام و میسون نیز همواره پر از انواع چای، مربا، پنیر، شکلات و شیرینیهای مختلف است. غذا یکی از نقاط قوت اصلی این مرکز تجاری محسوب میشود. چندین رستوران، کافه، بستنیفروشی و چهار اتاق خصوصی غذاخوری برای مهمانان ویژه، دلیل معروفیت و محبوبیت بخش غذای فورتانم و میسون است.
5-ایسهتان، توکیو
یکی از انحصاریترین مراکز تجاری زنجیرهای فعلی در ژاپن، کارش را با فروش پارچه برای “کیمونو” (لباس مخصوص ژاپنی) آغاز کرد؛ اما در حال حاضر دارای چندین شعبه در سرتاسر ژاپن و حتی چندین کشور دیگر است. اما فروشگاه اصلی “ایسه تان” که در طبقه ی هفتم این مرکز تجاری واقع شده، همچنان به فروش میراث قدیمی اش مشغول است، ولی در کنار آن انواع پوشاک زنانه با برندهای مختلف جهانی را نیز عرضه میکند. گردشگران میتوانند با مراجعه به این فروشگاه تور برندهای ژاپنی مثل “ساکای”، “کنزو” و “توکا” را دریافت کنند. در زیرزمین ساختمان تجاری، انواع رستورانها و کافهها یافت می شوند و خریداران گرسنه میتوانند بهترین غذاها و خوراکیهای ژاپنی و بینالمللی -از کیکهای خوشمزه و پیچیدهی ژاپنی گرفته تا شیرینیهای مخصوص فرانسوی- را امتحان کنند.
6-لاریناسنته، میلان
اگر به خرید کیف و کفش علاقه دارید، مطمئنآ عاشق مرکز تجاری اصلی لاریناسنته در میلان خواهید شد. تمام بالکنها و نیمطبقههای این ساختمان هشت طبقه مملو از انوع برندهای کیف مثل “بوربری”، “موشینو” و “مولبری” است. سپس میتوانید به طبقهی سوم فروشگاه مراجعه کنید و یک جفت کفش متناسب با کیفتان در بخش کفش فروشی که ۷۹۸ متر مربع مساحت دارد، پیدا کنید. به علاوه، فروشگاه های لوازم خانگی که در زیرزمین ساختمان قرار دارند و شامل لوازم نورپردازی، انواع گجتهای کاربردی، لوازم آشپزخانه، قفسههای کتاب و… میشوند، به راستی ارزش بازدید را دارند.
رستورانهای واقع در طبقهی هفتم را از دست ندهید؛ جایی که میتوانید بین سوشی، خرچنگ، پنیر موزارلا، استیک و گزینههای دیگر،غذای مورد علاقه تان را انتخاب کنید و در کنار آن از منظرهی فوق العاده ی کلیسای ایتالیا که در نزدیکی تان واقع شده است، لذت ببرید.
7-گریدر، زوریخ
این مرکز تجاری که در یک ساختمان باشکوه و تاریخی در منطقهی “باهنوفاستراس” واقع شده، با معماری منحصر به فرد خود جذابیت خاصی برای هر بیننده ایجاد میکنند. این مجموعهی ۲۹۷۲ متری، پوشاک مختلفی از برندهای برتر جهانی مانند “گوچی”، “آرمانی”، “روبرتو کاوالی” و چندین برند دیگر را ارائه میدهد. بخش لوازم زیبایی نیز محصولات مختلفی مثل خز، شال، محصولات چرمی و… را عرضه میکند. بعد از خرید میتوانید به بام فروشگاه مراجعه کنید و ضمن استفاده از انواع نوشیدنیها و خوراکیهای موجود، به تماشای میدان “پریدپلاتز” و رفتوآمد مردم و ترامواها بنشینید.
8-تسام، مسکو
برای تجربهی یک خرید اشرافی، میلیونرهای مسکو به تسام (مرکز تجاری مرکزی) میروند. این مرکز تجاری در یک ساختمان مجلل و زیبا با معماری سبک “گاتیک” در میدان “تئاترالنایا” واقع شده است. این مجموعه که در سال ۱۹۰۹ و با نام اولیهی “موئیر و مریلیس” (نام موسسین اسکاتلندی آن) شروع به کار کرده، ۵۹۹۲۲ متر مربع مساحت دارد (بزرگترین در شرق اروپا) و پوشاک برندهای گرانقیمت مثل “بالنسیاگا” و “لانوین”، انوع کفشها، لوازم زیبایی و آرایش، انواع جواهرات و لباسهای خانه را عرضه میکند. علاقهمندان به غذا میتوانند به “گلوبوس” -رستوران مجلل مجموعه- مراجعه کنند و کسانی که میخواهند از یک نوشیدنی سالم لذت ببرند نیز امکان دسترسی به انواع نوشیدنیها و خوراکیها در آب میوهفروشی طبقهی اول یا کافهی طبقهی چهارم را دارند.
9-کافهاوس دس وستنس، برلین
پادشاه مراکز تجاری کافهاوس دس وستنس (مرکز تجاری غرب)، بزرگترین فروشگاه زنجیره ای در اروپا است. مجموعهی بزرگی از برندهای مختلف پوشاک مثل “پرادا”، “فندی” و “بالمین” و یک استراحتگاه آرامشبخش با خدمات مختلف برای از بین بردن استرس خریداران، از نکات جالب توجه این مجموعه است.
ساختمان اولیهی این مرکز تجاری که در سال ۱۹۰۷ توسط “یوهان امیل شاوت” ساخته شده بود، در جریان جنگ جهانی دوم تخریب شد و در سالهای بعد در چندین مرحله بازسازی شد و گسترش یافت. این ساختمان که امروزه مساحتش به ۶۰ هزار متر مربع می رسد، قرار است دوباره به زودی شاهد تغییراتی در معماری خود باشد. یک شرکت مشهور هلندی (OMA) قصد دارد این مرکز تجاری را به ۴ بخش مستقل با طراحیهای مجزا و یک بخش مرکزی تقسیم کند. هرکدام از بخشها به صورت مستقیم از خیابان قابل دسترس خواهند بود و از داخل نیز به هم متصل خواهند شد. سقف شیشهای خاص مجموعه نیز تغییر خواهد کرد و با یک ساختار شیشهای بزرگتر جایگزین خواهد شد که با ایجاد یک محوطهی وسیع در بام مجموعه، منظرهی زیبایی از شهر برلین را به مشتریان عرضه میکند.
10- لیبرتی، لندن
از نمای “تودوری” (سلسلهی پادشاهی بریتانیا از سال ۱۴۸۵ تا ۱۶۰۳) ساختمان که با چوبهای مخصوص کشتی پوشش داده شده گرفته تا شومینههای تعبیهشده در نقاط مختلف داخل ساختمان، خصوصیات لیبرتی به هیچیک از مراکز تجاری دیگر شبیه نیست. حتی ساختار داخلی آن، مجموعهای از مغازههای کوچک و ساده است که دور ۳ محفظهی روشنایی بزرگ قرار گرفتهاند نیز عرفهای موجود و ساختارهای معمول را به بازی میگیرد. این مرکز تجاری که در سال ۱۹۲۴ ساخته شده، به گفتهی “اسکار وایلد” (نویسندهی مشهور) «پاتوق خریداران طرفدار هنر است». لیبرتی برای افراد خلاق و هنرمند حقیقتآ همانند یک بهشت محسوب می شود. انواع شالها، جواهرات، لباسهای مردانه با دستمالگردنهای زیبا وهمچنین جعبههای دوختودوز و لوازم تحریری که در این مجموعه عرضه میشوند، همگی به نحوی خاص و جالب هستند. استراحتگاهی که در طبقهی همکف مجموعه قرار دارد، پر از انواع کتاب درمورد هنر، مد و لباس است که میتواند برای خریداران الهامبخش باشد.
11- گالریهای لافایت، پاریس
لافایت از زمان افتتاح در سال ۱۹۱۲ در بلوار “هاوسمن”، همواره ثابت کرده که از همه نظر فراتر از یک مرکز خرید عمل می کند. مجموعه ی ساختمان به تنهایی یک جاذبهی گردشگری و شاهکاری زیبا از معماری سبک “آرت نوآ” به شمار می رود. از بالکنهای آهنی و راهپلههایی با طراحی استادانه که از ساختمان اوپرای پاریس الهام گرفته شدهاند گرفته، تا سقف گنبدی شکل و شیشهای زیبای آن، می توان گفت همهی طراحی های لافایت جذاب و خاص هستند.
اما این ساختمان فقط مکانی برای گشتن نیست، بلکه مکانی است که از بالکن و بام آن میتوان مناظر فراموشنشدنی و فوقالعادهای از برج ایفل و سایر جاذبههای پاریس را مشاهده کرد. گالریهای طبقهی اول، نمایشگاههای سه ماهه برگزار میکنند که کارهای هنرمندان جوان و مستعد در آنها به نمایش درمیآیند. فشنشوهای هفتگی از دیگر جاذبههای این مجموعه به شمار میروند.
12- سَکز خیابان پنجم، نیویورک
معتادان خرید کفش در نیویورک، این مرکز تجاری را به عنوان مقصد نهایی برای خرید کفش میشناسند. این فروشگاه مملو از کفشهای مجلسی زنانه از برندهایی مثل “مانولو بلانیک”، “دایان ون فورستنبرگ” و “جوزپه زانوتی” می باشد. این مرکز تجاری ۸ طبقه دارد و حتی کد خاص خودش برای آدرس پستی به آن اختصاص داده شده است: “۱۰۰۲۲-SHOE”. در بخش مردانه، آرایشگاه “جان آلن” نیز از جاذبههای خاص این مرکز تجاری محسوب می شود که در آن خدمات مختلفی از کوتاهی مو گرفته تا برق انداختن کفش ها ارائه می شود.
هیچ کس در گذشته باقی نمی ماند؛ فروشگاه سکز نیز در میانهی یک پروژهی نوسازی سه ساله است و قصد دارد محوطهای برای رستورانها به آن اضافه کند. رستوران معروف “لاونیو” از پاریس در این پروژه با سکز همکاری خواهد کرد. یکی از این رستورانها قرار است در بام مرکز تجاری قرار بگیرد و منظرهی “مرکز راکفلر” و “کلیسای سنت پاتریک” را همراه با انواع غذاها به مشتریانش عرضه کند. این پروژهی نوسازی تا اواسط سال ۲۰۱۸ طول خواهد کشید.
13- هارودز، لندن
این جاذبهی گردشگری سالانه ۱۵ میلیون مسافر را به خود جذب میکند اما هنوز هم زیباییهای خاص خودش را دارد. هارودز فعالیت خود را از سال ۱۸۴۹ به عنوان تاجر خواروبار و چای در منطقهی شرقی لندن آغاز کرد. به همین خاطر مراجعهی خریداران امروزی به ساختمان برجسته و معروف “نایتزبریج” برای نوشیدنی و غذا هنوز هم طبیعی به نظر میرسد. بخش غذای این مرکز تجاری همچنان معروف است و خوراکیهایی مثل صدف، استیک، چای و قهوه را به مشتریان ارائه میدهد. اگر بخواهید برای دقایقی از گردشگران فاصله بگیرید، استراحتگاه ویژهی هارودز با انواع خدمات رفاهی میتواند بسیار آرامشبخش باشد.
14- دهبیژِنکورف، آمستردام
این مرکز تجاری که در یک ساختمان باشکوه؛ روبهروی کاخ سلطنتی در میدان “دَم” قرار دارد، مکان بسیار مناسب و زیبایی برای خرید، غذا خوردن و آرامش یافتن است. همان طور که می دانید، موقعیت مکانی بیژن کورف در مرکز شهر باعث میشود گردشگران زیادی به آن مراجعه کنند، اما با این حال، در طبقه ی چهارم این ساختمان بخش معاف از مالیات وجود دارد که به گردشگران مالیات اجناس خریداری شده را باز می گرداند و این نکته ی مثبتی به شمار می رود که قطعآ ارزش تحمل کردن شلوغی را دارد؛ بهخصوص اگر پول زیادی برای خرید از برندهای مطرح پوشاک خرج کرده باشید. علاوه بر این، رستوران بیژنکورف با انواع غذاهای بینالمللی در طبقهی پنجم و بالکن مجتمع میتواند همراه با تماشای مناظر زیبای شهر تجربهی خوبی را برای شما رقم بزند
15- ایلوم، کوپنهاگن
این مرکز تجاری که از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است، شامل یک سالن میانی است که فضا را با نور پر میکند. پلههای برقی با چوب پوشیده شدهاند تا با جو اسکاندیناویایی مجتمع هماهنگ باشند. ایلوم در حال اجرای یک برنامهی نوسازی و توسعه است که طبقهی مربوط به مردان و بخشهای خانه و لوازم آرایشی را بهبود خواهد بخشید. انتظار میرود اجرای این برنامه تا سال ۲۰۱۷ به اتمام برسد. بخش لوازم زیبایی که به تازگی دوباره افتتاح شده است، انواع کیفهای دستی، شالها و چندین نوع کالای دیگر از برندهایی مثل “بالنسیاگا” و “مارنی” را در فضایی به مساحت ۸۳۶ متر مربع به مشتریان عرضه میکند. رستورانهای طبقهی چهارم نیز ارزش وقت صرف کردن را دارند. رستورانهایی که از غذاهای دانمارکی تا سوشی، خرچنگ و استیک را همراه با منظرهی زیبایی از شهر ارائه میدهند.